پشتیبان و تکنسین شبکه شخصی است که وظیفه نگهداری و پیشتیبانی شبکه و سرور، رایانه، تجهیزات شبکه و تمامی نرم افزارهای اداری مرتبط را دارد تا مانع از قطع شدن شبکه و خرابی سیستم ها شود و در صورت بروز مشکل در هر کدام از بخش های فوق رفع اشکال را به سرعت انجام دهد تا در امور سایر بخش ها اختلال ایجاد نشود.
فردی که به عنوان تکنسین شبکه مشغول به کار می شود باید تخصص کافی در زمینه IT را داشته باشد . بسته به سطح تخصص افراد وظایفی که به آنها سپرده می شود متفاوت است و ممکن است این وظایف تنها در حد نصب نرم افزارهای گوناگون بر روی سیستم ها تا تعویض قطعات سخت افزاری شبکه یا تعویض کابل کشی شبکه و … باشد.
مهم ترین وظایف پشتیبان شبکه چیست ؟
بهترین پشتیبان شبکه باید اطمینان این را بدهد که می تواند الزامات تجاری شبکه ها و انواع خدمات پشتیبانی را ساپورت کند .
پشتیبانی خدمات شامل نرم افزارها و سخت افزار ها می باشد.
پشتیبانی نرم افزاری شبکه را خدمات اکتیو شبکه و سخت افزاری را خدمات پسیو شبکه می گویند .
از خدمات نرم افزاری آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- نگهداری نرم افزارها
- پشتیبانی کردن از تمامی اطلاعات
- بک آپ گیری شبکه
- مستندسازی تمامی اطلاعات مربوط به شبکه
- رفع ایرادها و پیشگیری از بروز ایرادهای جدید در نرم افزارها
- نظارت داشتن بر امنیت سیستم ها
از خدمات پسیو آنها نیز می توان به پشتیبانی و نگهداری شبکه و عناوین زیر اشاره کرد:
- روترها و سوئیچ ها
- سیستم های کامپیوتر
- رک
- دستگاه هایی نظیر پرینتر، فکس و غیره
از دیگر وظایف پشتیبان شبکه می توان به موارد پایین اشاره کرد :
- اشتراک گذاری فایل ها و منابع عمومی فناوری اطلاعات
- نصب آنتی ویروس و حفاظت نرم افزار و سخت افزار جدید ( سرورها ، چاپگرها ، ایستگاه های کاری رایانه و غیره)
- پشتیبانی فنی (برای افرادی که از شبکه استفاده می کنند )
- آموزش کارکنان در زمینه سیستم های جدید
- مدیریت و نظارت روزانه بر استفاده از شبکه
- برنامه ریزی برای بهبود
- پیشنهاد راه حل های فناوری اطلاعات برای مشکلات تجاری
- نظارت بر تجهیزات شبکه
- بررسی و نظارت بر ارتباطات
- ارائه گزارش منظم از نحوه عملکرد شبکه
- پیش بینی نیازهای احتمالی شبکه در آینده